Inhoud van de cursus : opfrisbijeenkomst preventie fysieke belasting en haptonomisch verplaatsen
Locatie : Instituut voor rugklachtenpreventie en haptonomie Den Haag
Docent : Inga Mol
Lesboek : Handboek haptonomisch verplaatsen
Contactonderwijs : 1 dagdeel, totaal 3 uur
Gewenste voorbereiding : inbreng van een casus
1 DAGDEEL (3 uur)
Introductie
* Welkom met koffie/thee.
* Voorstelronde met als thema : “Wat vind je na de cursus preventie fysieke belasting en haptonomie nog zwaar in je werk? Inbreng van de casussen.
* Uitleg inhoud middag, gebruik van de lesruimte, gebruik mobiele telfoon.
Theorieles : Bespreking casussen
* Aan welke vormen van belasting staat het lichaam bloot, t.g.v. het werk in de (thuis)zorg bij deze betreffende casus?
* Welke praktijkrichtlijnen zijn van toepassing op deze casus?
* Wat kun je bij deze casus zelf doen om overbelasting te voorkomen?
* Waarvoor is de werkgever bij deze casus verantwoordelijk om overbelasting te voorkomen?
* Welke haptonomische verplaatsingen spelen een rol bij deze casus?
* Welke transferhulpmiddelen spelen een rol bij deze casus?
* Gezamenlijk vaststellen waaruit het tweede deel van de middag zal bestaan, wat betreft herhaling training van haptonomische transfers en het gebruik van transferhulpmiddelen.
15 minuten pauze
Praktijkles : haptonomische verplaatsingen naar keuze en/of aan de hand van de ingebrachte casussen
* Wat is haptonomisch verplaatsen en hoe oefenen we dat? De deelnemers leren tijdens alle praktijklessen hoe het echte tillen te voorkomen is. Ze leren bij alle mogelijke transfers hoe zij de cliënt via aanraking en beweging kunnen prikkelen tot het zelf aanspannen van de juiste spieren.
Keuzemogelijkheden afhankelijk van casuïstiek
* Loopbegeleiding; de basisbeweging van het lopen, de wijze van aanraken, “omgaan met hangen, zakken en leunen” van de cliënt tijdens het lopen.
* Helpen staan en zitten; de basisbeweging, het gebruik door de zorgverlener van eigen lichaamsgewicht in plaats van spierkracht, verschillende technieken; naast en voor de cliënt, grenzen.
* Draaien binnen het bed; de basisbeweging, het lichaam voorbereiden op draaien, technieken naar je toe draaien van de cliënt en technieken van je af draaien van de cliënt.
* Zijwaarts verplaatsen binnen het bed; de basisbeweging, technieken en hulpmiddelen.
* Omhoog verplaatsing binnen het bed; de basisbeweging, technieken en hulpmiddelen.
* Aan- en uittrekken steunkousen met verschillende hulpmiddelen
* Verplaatsing met de passieve tillift
* Verplaatsing met de actieve tillift
* Het manoeuvreren van zwaar rollend materiaal
* Helpen van lig tot zit op de rand van het bed, de basisbeweging, de technieken, hulpmiddelen.
* Het gebruik van trekzeil en glijrol bij alle verplaatsingen binnen het bed.
* Alles waar vragen over zijn : b.v. helpen opstaan van de grond, hogerop verplaatsing in de stoel, inhalen of herhaling van technieken.
Afsluitend een schriftelijke evaluatie eventueel mondeling aangevuld.
Locatie : Instituut voor rugklachtenpreventie en haptonomie Den Haag
Docent : Inga Mol
Lesboek : Handboek haptonomisch verplaatsen
Contactonderwijs : 1 dagdeel, totaal 3 uur
Gewenste voorbereiding : inbreng van een casus
1 DAGDEEL (3 uur)
Introductie
* Welkom met koffie/thee.
* Voorstelronde met als thema : “Wat vind je na de cursus preventie fysieke belasting en haptonomie nog zwaar in je werk? Inbreng van de casussen.
* Uitleg inhoud middag, gebruik van de lesruimte, gebruik mobiele telfoon.
Theorieles : Bespreking casussen
* Aan welke vormen van belasting staat het lichaam bloot, t.g.v. het werk in de (thuis)zorg bij deze betreffende casus?
* Welke praktijkrichtlijnen zijn van toepassing op deze casus?
* Wat kun je bij deze casus zelf doen om overbelasting te voorkomen?
* Waarvoor is de werkgever bij deze casus verantwoordelijk om overbelasting te voorkomen?
* Welke haptonomische verplaatsingen spelen een rol bij deze casus?
* Welke transferhulpmiddelen spelen een rol bij deze casus?
* Gezamenlijk vaststellen waaruit het tweede deel van de middag zal bestaan, wat betreft herhaling training van haptonomische transfers en het gebruik van transferhulpmiddelen.
15 minuten pauze
Praktijkles : haptonomische verplaatsingen naar keuze en/of aan de hand van de ingebrachte casussen
* Wat is haptonomisch verplaatsen en hoe oefenen we dat? De deelnemers leren tijdens alle praktijklessen hoe het echte tillen te voorkomen is. Ze leren bij alle mogelijke transfers hoe zij de cliënt via aanraking en beweging kunnen prikkelen tot het zelf aanspannen van de juiste spieren.
Keuzemogelijkheden afhankelijk van casuïstiek
* Loopbegeleiding; de basisbeweging van het lopen, de wijze van aanraken, “omgaan met hangen, zakken en leunen” van de cliënt tijdens het lopen.
* Helpen staan en zitten; de basisbeweging, het gebruik door de zorgverlener van eigen lichaamsgewicht in plaats van spierkracht, verschillende technieken; naast en voor de cliënt, grenzen.
* Draaien binnen het bed; de basisbeweging, het lichaam voorbereiden op draaien, technieken naar je toe draaien van de cliënt en technieken van je af draaien van de cliënt.
* Zijwaarts verplaatsen binnen het bed; de basisbeweging, technieken en hulpmiddelen.
* Omhoog verplaatsing binnen het bed; de basisbeweging, technieken en hulpmiddelen.
* Aan- en uittrekken steunkousen met verschillende hulpmiddelen
* Verplaatsing met de passieve tillift
* Verplaatsing met de actieve tillift
* Het manoeuvreren van zwaar rollend materiaal
* Helpen van lig tot zit op de rand van het bed, de basisbeweging, de technieken, hulpmiddelen.
* Het gebruik van trekzeil en glijrol bij alle verplaatsingen binnen het bed.
* Alles waar vragen over zijn : b.v. helpen opstaan van de grond, hogerop verplaatsing in de stoel, inhalen of herhaling van technieken.
Afsluitend een schriftelijke evaluatie eventueel mondeling aangevuld.